FR | NL | EN
   Over ons     Contact     Glossary index     Sitemap   
 
   WELKOM     AUDIT     ADVIES     REFERENTIES     NIEUWS     KNOWLEDGE   



Menu
IT AUDIT
INFORMATICA ADVIES
IT & AUDIT OPLEIDINGEN
REFERENTIES
OVER ONS
NIEUWS
KNOWLEDGE CENTER
  ›
ONZE PRESENTATIES
  ›
PUBLICATIONS
    ›
CONTEXT
    ›
STRATEGISCHE INVOERING
    ›
WAARDE CREATIE
    ›
RISICO BEHEER
    ›
RESOURCE OPTIMALISATIE
    ›
COMMUNICATIE BEHEER
    ›
BEWAKING
  ›
GRC NEWS
  ›
LinkedIn GROUPS
  ›
GLOSSARY
  ›
GOVERNANCE CODES
  ›
COBIT 5 FOR AUDITORS (and IT professionals)
  ›
AUDIT COMMITTEE CHECKLISTS


   Home >  KNOWLEDGE CENTER >  GOVERNANCE PRINCIPES >

GOVERNANCE PRINCIPES     Print

De advies diensten zijn gestructureerd rond de 7 governance principes. Klik op "Meer informatie..." of in het menu om informatie over een governance dienst te bekomen.
<<<

1/ Context

Alle organisaties zijn in continu onderhevig aan de uitdaging van verandering. Deze verbintenis vereist een herziening van de processen en een herstructurering van de ploegen en de bekwaamheden om betere prestaties te bereiken.

Meer informatie...

2/ Strategie

De analyse van een strategische kaart start bij de « Leer en Ontwikkeling » as, waarbij de doelstellingen de doelen van de « Interne processen » dimensie ondersteunen.  Deze objectieven dragen bij tot de realisatie van de doelstellingen van de « Client » dimensie, welke op hun beurt de « financiele » doelen ondersteunen. De strategische doelstellingen van elke as moeten afgestemd worden met de strategische opdracht van de organisatie.

Meer informatie...

3/ Waarde

De waarde creatie door de onderneming wordt bekomen door het behalen van een rentabiliteit op het geïnvesteerde kapitaal. De bekomen waarde moet groter zijn dan de kost van de gemobiliseerde middel om de investeringen te financieren. 

Meer informatie...

4/ Risico

Het management bepaalt hoeveel risico ze bereid is te aanvaarden (risico appetite). Na de identificatie van de business risico's, wordt de waarschijnlijkheid van optreden geëvalueerd en hun potentieel impact (gevolg) ingeschat. Oplossingen worden ontwikkeld om het risico te beperken, over te dragen, te aanvaarden of te vermijden.

Meer informatie...

5/ Middelen

Een goed begrip van de businessbehoeften is essentieel voor het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Business Process Management (BPM) laat u toe om uw operationele processen in te voeren volgens de goede praktijken.

Meer informatie...

6/ Communication

Een gepaste communicatie laat toe om binnen een organisatie

  • de doelstellingen te communiceren en te vertalen naar alle niveaus van de organisatie;
  • de doelstellingen en de te ondernemen acties en initiativen te plannen en te ordenen;
  • de strategie te verfijnen door middel van de opbouw van ervaring en opvolging.

 

Meer informatie...

7/ Besturing

De sleutel performantie indicatoren (KPI's) zijn essentieel voor de besturing en de rapportering van de geïdentificeerde risico's en hun controles. Deze indicatoren meten de uitvoering van de bedrijfsstrategie (performatie) en de beheersing van de risico's (conformiteit). Een balanced scorecard meet de performatie volgens 4 perspectieven: bijdrage tot de business, klantenbenadering, uitmuntendheid van de interne processen en toekomstbenadering.

Meer informatie...
QAP © 2010 | advice[at]qap.eu | audit[at]qap.eu
   Audit     Advies     Opleidingen     Verandering     Disclaimer     Copyright   
pen4web